Kronikk for Nrk



Jeg har skrevet en kronikk for Nrk ytring om hva det koster å eksponere seg. Jeg ble forespurt om å skrive om temaet i kjølvannet av at tusenvis av lettkleddbilder av unge mennesker har lekket ut på nett etter en Snapchat-lekasje. Det er aldri snakk om hvis bildene lekker ut, men når. Du bør være forsiktig med hva du poster da det kan koste deg dyrt senere i livet. Du kan lese hele saken HER.

Temaet som berøres er viktig. Det har aldri før vært så lett å nå ut til tusner av mennesker på bare noen få sekunder. Du kan poste bilder av deg selv og dine venner fra fest og moro, men også bilder som kanskje aldri burde ha funnet sted. Bilder du kan angre på resten av livet..

Jeg har selv relativt god erfaring på området og vet hva det koster å bygge seg opp etter år med lettkledd eksponering. Bildene i seg selv er kanskje ikke så farlige der og da, men det kommer en tid i livet der du gjerne kanskje ikke ønsker å forbindes med bildene i like stor grad lengre. En dag da du skal sitte i møte med næringslivsledere og ønsker respekt for den du er som menneske og helst slippe å kjenne på følelsen det er å være “avkledd”. En tid der du selv er leder og vil blir respektert for dine ferdigheter og ikke stadig bli minnet på tiden da utseende og forfengeligheten rådet.

Det virker så uslyldig, lekent og ufarlig akkurat her og nå, men det kommer en annen tid. Det er det eneste som er sikkert. Dog skal man få være ung og utforske verden med sine egne øyne. Jeg retter ikke pekefingeren mot noen, for jeg vet så inderlig vel hva dette handler om og hvordan det er å være i de usikre skoene der du søker lykkerus gjennom å bli sett. Det er bare det at tiden etterpå er så dyrekjøpt. Erfaringen er ikke alltid så verdifull som man skulle håpe. Bruk heller tiden med gode venner, skap gode trygge relasjoner, fokuser på utdannelse, hobbyer og sunne interesser.

Foreta gode valg for deg selv gjennom friske sunne tanker, solide venner som gjør det godt. Bruk dine unge ubrukte ressurser på å bekrefte deg selv i stede for å søke ut for å finne den. Det er en kortvarig “rus” som må gjentas innen kort tid for å opprettholde effekten.

helene

image001kronikk


 facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail

Feil drivstoff til kroppen?



Nok og riktig næring holder denne kroppen i gang. Jeg tilegner meg nyttig kost og ernæringskunnskap om dagen og da må min egen kropp også få riktig drivstoff. Fyller du kroppen med feil drivstoff er det ikke rart om du blir sliten, slapp og opplever fravær av energi og overskudd. På lik linje med at bilen din trenger riktig drivstoff, trenger kroppen din også det.

Hva skjer om du fyller bensin på en dieselbil? Bilen vil mest sansynlig stoppe, hvis den starter i det hele tatt. Bilen vil trenge en rens og i værste fall må du bytte noen deler.

Hva skjer med kroppen når vi daglig fyller på med feil drivstoff? Jo, vi blir slitne, får defuse plager, opplever fravær av energi og overskudd. For å nevne noen, kan hodepine, depresjon, søvnproblemer, vektproblermer, leddsmerter, høyt blodtrykk, matintolleranser være blant vanlige utfordringer mange opplever til daglig. Så, hva skal til for å lever mer i harmoni og balanse med deg selv?

Det moderne mennesket får ikke bare i seg feil drivstoff, vi får i oss altfor mye drivstoff. Det er en rekke grep du kan foreta deg, allerede i dag.

Startskudd nummer en er å kutte ut/redusere det hvite sukkeret. Er målet å redusere vekten  og bedre helsen din vil du har stor effekt av å kutte det hvite sukkeret. Når du spiser hvitt sukker slår du av fettforbrenningen og lagrer dermed fettet på kroppen.

Et stabilt blodsukker er avgjørende for jevn energi og overskudd gjennom dagen. Kroppens mange organer trenger et jevnt tilskudd av blodsukker som kan forbrennes til energi. Overdriver vi, slik mange dessverre gjør i dag utløser vi kroppens egen blodsukkeralarm. Det hvite sukkeret som blant annet finnes i mye ferdigprodukter, brus og godteri gir kroppen skyhøye blodsukkertopper. For mye eller for lite blodsukker forstyrrer kroppens egen blodsukkerregulering. Når “alarmen” går i kroppen frigjøres mengder med insulin og vi kommer i ubalanse. Insulin har som oppgave å slippe blodsukkeret inn i cellene, men er også et fettlagringshormon. Er målet å redusere midjemålet, anbefaler jeg deg å se på sukkerinntaket ditt. Store blodsukkersvingninger øker også utskillelsen av stresshormonet kortisol, som er med på å lagre fett rundt midjen din.

Sukker ligger “gjemt” i  så mangt i dag. Enkelte typer drikkeypghurt kan for eksempel inneholde mer sukker enn brus. Liker du raske løsninger i matveiene er det mye å hente på å lage maten selv. På den måten har du kontroll på hva og hvor mye du tilsetter.

Når søtsuget melder seg er det flere ting du kan gjøre.

- først og fremst bør du spise litt hver 3-4 time.

- drikke gjerne en grønn te eller en fruktte. Vil du ha i noe søtt, velg en liten skje med honning. Du kan venne kroppen din av med det store søtsuget dersom du bevist velger bort det hvite sukkeret over en liten periode.

- en liten skje med honning kan også fungere godt dersom søthungeren melder seg. Honning i te, i varm melk eller kanskje i frokostblandingen kan gi deg den lille søtsmaken du er ute etter. Honning er en velkjent medisin og brukes i dag både for å dempe hoste, sår hals og lege sår. Honning inneholder viktige enzymer, vitaminer, mineraler og aminosyrer, i motsetning til hvitt sukker som er såkalte tomme kalorier.

- en liten neve nøtter og kanskje en liten bit mørk sjokolade.

- fukt og bær kan fungere som mellommåltid eller som en søtsugkatalysator.

- ikke bruk kunstig søtning, studier viser at disse kan øke søtsuget ditt og påvirke fettforbrenningen din slik at du lagrer mer fett rundt midjen. Sukrin og Stevia eller Agave og Yaconsirup er trygge varianter som gir liten eller ingen påvirkning på blodsukkeret (lav Glykemisk Indeks, GI)

- når du skal kose deg med kake, velg et stykke og ikke to eller tre. Verken du eller kroppen din har godt av det.

- ikke velg light produkter, her er det ofte brukt mye kunstig søtning og kroppen higer ofte etter mer etter inntaket.

- Avled deg selv med aktivitet eller gjøremål dersom søtsuget ikke avtar.

- Sist men ikke minst fyll skapene dine med minst mulig snacks. Ha heller kjøleskapet fult med frukt og grønt. Du trenger ikke og  ha “noe på lur” i tilfelle du får besøk. Da er det altfor lett å spise av “lasset” selv. Kjøpe heller inn når du vet du skal få besøk.

studier

Selv får jeg søtsug rett som det er, særlig når jeg studerer merke jeg at kroppen higer etter noe søtt. En kopp med grønn te med honning bidrar til å dempe søtsuget, og kanskje en bit mer mørk sjokolade eller noen nøtter. En liten neve nøtter er dessuten full av viktige fettsyrer som bedrer konsentrasjon og hukommenlsen.

Grønn te

Her er noen av fordelene ved å drikke en kopp grønn te før måltid eller i stede for usunne alternativer på kvelden. Grønn te er full av betennelsesdempende plantestoffer, kan dempe oksidativt stress, øke fettforbrenningen, og forebygge hjerte-karsykdom, kreft og diabetes. Grønn te kan også reduserer opptak av sukker fra tarmen. Drikker du grønn te bidrar du til stabilt blodsukker, enten du har diabetes eller ei.

Videre kan grønn te gjøre det lettere for deg å opprettholde en stabil trivselsvekt. Den kan bidra til at du resuderer matinntaket, dempe fettopptak og øke antall kalorier som forbrukes når du forbrenner mat. (Thielecke 2009)

Drikk gjerne litt te både før du begynner å spise og underveis i måltidet. Gjennom å nippe til en varm tekopp gjennom måltidet vil du ta små pauser og på den måten kjenne mer på metthetsfølelsen slik at du ikke like lett overspiser  ( kilde: Dr. Berit Nordstrand)

Grønn te

 

Drikk mer vann!

Viste du at vann kan hjelpe deg ned i vekt? Drikk rent vann, uten tilsatt bobler eller smak. Ønsker du smak skjærer du opp lime, sitron, appelsin eller ingefær. Velg varianten som passer deg. Her får du naturlig god smak. En kropp med forlite vann kan skape problemer for deg. Drikk vann og skap rom for optimal cellefunksjon. Vann bidrar med viktige mineraler og gir volum til cellene slik at de kan utføre nødvendige oppgaver i kroppen.

Selv lager jeg kreative isbiter som jeg har i vannet. Du kan fryse alt fra bringebær, blåbær til urteblader, blomsterblader og ingefær. Bare å være kreativ. De skaper litt farge og liv i vannet mitt. Jeg trenger derfor ikke noe kunstig smak eller tilsetningsstoffer i drikken min.

cute cubes

Sprek uke videre! :-)


 facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail

De små hverdagsgleder



Til alle sjokoladeelskere! Du trenger ikke vente helt til lørdag med å unne deg en liten godbit så lenge innholdet ikke er fullt av sukker og e-stoffer. Med Pana Raw Sjokolade kan du nyte en terning eller to med god samvittighet.

raw sjokolade Pana raw sjoko er laget av kakao, kakaosmør, extra virgin cocos olje og søtet med agave sirup. Varianten jeg spiste i helgen har også gojibær og kokosflak. Supergod dessert eller snacks når du har lyst på noe godt.

til kaffen raw sjoko Vi har fått disse godbitene i butikken. De finnes i flere smaker.

Du kan enkelt lage disse godbitene selv også. Nærmere helgen kan jeg legge ut en enkel oppskrift på hjemmelaget god sunn sjokolade. Fin aktivitet utover høsten, for ikke å snakke om til jul. Gled en venn med hjemmelaget konfekt. :-)

Søtsaker trenger ikke være usunt, det kommer an på innhold og mengde. Jeg er av den oppfatning at vi skal kose oss, men med måte. Ikke overdrive, men heller ikke fornekte oss. Det handler om å ta gode valg for egen helse. Blir vi for fanatiske sprekker vi før eller siden. Dagens lille godbit er et godt alternativ når søtsuget melder sin ankomst. ;-)

Glad tirsdag din vei <3


 facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail
Page 1 of 9612345...102030...Last »
© text & images by Helene Rask - Design & layout by Zolex Media - Web hosting by Zolexdomains.comZolexdomains - Web & Hosting Solutions